Friday 18 October 2013

Menuju Puncak Siri 1

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Thanx to all who's visited my blog..cehh speaking..hihi

Kebelakangan ini, saya agak sibuk dengan pelbagai aktiviti dan tugasan sebagai seorang Mahasiswa hingga tak sempat untuk berkongsikan beberapa pengalaman baru..

Baiklah sebelum saya terlupa nak update,  hari ini saya ingin kongsikan program selama dua hari yang berlangsung sejak semalam iaitu 17 dan 18 Oktober 2013. Saya bersama dua orang rakan sepasukan fervor konsultation telah merancang melaksanakan suatu program Menuju Puncak! Mengorak langkah, menuju kejayaan!

Wah, amacam? Gempakkan tajuknya. Mestilah! program ini digubal khusus untuk adik-adik saya, yang berada di tingkatan 6. Saya tahu dan saya pernah rasa, apa yang anda alami. Jadi, saya telah membawa sepasukan FERVOR CONSULTATION saya, ke Kulai dari Tanjung Malim..Fuhh jauhnye...











Sepanjang dua hari ini, kami telah mempertaruhkan tiga modul baru yang diharapkan dapat menaikkan semangat dan motivasi adik-adik bagi menghadapi peperiksaan yang akan datang...

Permulaan program dimulakan dengan sesi ice breaking, merupakan sesi memecahkan perasaan curiga dan membina hubungan rapport bersama adik-adik. Dalam sesi ini juga mereka telah dipecahkan kepada 6 kumpulan yang mengandungi jantina lelaki dan perempuan yang terdiri daripada kelas 6A2 dan 6A5.







Kemudian, program diteruskan dengan Modul yang diberi nama Heading The Top. Dalam modul ini para pelajar telah cuba membina setinggi mungkin bangunan yang melambangkan keinginan dan semangat yang tinggi untuk mencapai yang terbaik dalam kehidupan. Modul ini juga sebenarnya telah dapat mencungkil personaliti atau topeng muka para pelajar kerana halangan seperti angin, gangguan rakan-rakan serta kecuaian sendiri mampu mengundang keruntuhan bangunan yang dibina. Ketika inilah, sikap atau personaliti sebenar pelajar akan dapat dilihat. Contohnya, ada yang kelam-kabut, gemuruh dengan tangan yang menggigil, kesabaran - ada yang marah bila bangunan mereka jatuh dan paling penting kami ingin melihat motivasi mereka membina semula bangunan yang runtuh. Modul ini telah dikendalikan oleh sahabat saya, Pn. Effa memandangkan modul ini adalah diilhamkan olehnya :-)




Modul 1 : Penglibatan peserta To The Top

Dalam modul kedua pula, sahabat saya Ahon telah mengendalikan slot Fashion Show. Peserta diminta menggunakan kreativiti bagi mereka pakaian paling unik dan cantik untuk diperagakan oleh model mereka. Kemudian, sesi lelongan diberikan kepada setiap promoter untuk menyatakan konsep, idea dan fungsi pakaian yang dihasilkan.
Falsafah bagi modul ini adalah untuk melihat 6 jenis personaliti yang dinyatakan oleh Holland iaitu :

Investigatif : Dimainkan oleh ketua kumpulan dalam memahami tugasan diberikan
Artistik       : Dimainkan watak oleh pereka fesyen -  pelbagai hasil rekaan menarik
Sosial         : Dimainkan oleh watak model dengan gaya catwalk yang melucukan
Enterprising: Dimainkan oleh watak promoter dengan pelbagai tipu helah

Berikut merupakan contoh watak-watak sepanjang modul fashion show dijalankan :-)



\\


Setelah kepenatan, mengharungi dua modul dari kami, maka adik-adik diberikan peluang untuk berehat. Kesian dia, penat ye…

Naik rehat, nampaknya adik-adik semua tak sabar ye nak mulakan program. Saya memulakan dengan sedikit nyanyian lagu buat mereka… Jom nyanyi! Nak cari artis AF ni..hee
Gemuruh Faizal Tahir

Gemuruh jiwa, semangat membara
Dari puncak ingin ke angkasa
Berkalungkan bintang berkelipan
Menyerlah jauh dari yang biasa!

Seterusnya, saya membuat sedikit self disclosure secara tidak sengaja dan tidak dalam rancangan saya. Saya berpesan kepada adik-adik… ha, apa dia? Ingat lagi?
Kalau awak, malas bayangkan semua rakan-rakan naik bas dan tinggalkan anda!

Ketika ini, saya sedar saya telah membawa mood sedih kepada adik-adik. Bagi meneruskan modul saya, saya minta kak Efa bagi memberikan sedikit energizer baru bagi switch mood mereka kepada gembira. Ha, jom kenyek tangan kawan!





Baiklah, selesai mendapat tenaga baru saya mulakan dengan Modul terakhir iaitu paku berdiri di atas paku! Ha? Apa tu bang? Hehe.. pecah lah otak fikir, jangan tak fikir J


Setelah 2 minit, mereka memecah otak, maka saya terpaksalah memberikan klu dan tunjuk ajar. Hasilnya, jeng, jeng...


Falsafah daripada modul ini ialah tiada sesuatu yang mustahil dalam dunia ini. Walaupun dengar agak tak logik untuk satu paku berdiri atas paku, namun ia boleh didirikan hasil janaan idea yang cerdik lagi pintar.. heh.. Kedua, gaya pembelajaran kebanyakkan bersifat abstrak dan konkrit. Abstrak adalah sesuatu yang tidak dapat dilihat, maka perlunya kita menterjemahkan dalam bentuk yang konkrit..Contohnya, fakta dalam buku yang berjela-jela kita bentuk dalam peta minda, ia akan memudahkan pemahaman dan penghafalan anda


Baiklah, setakat ini sahaja yang ingin saya kongsikan buat masa ini.. insyallah kita akan bertmu lagi.. kepada adik-adik selamat maju jaya dalam peperiksaan STPM anda!


No comments:

Post a Comment